Välj hur din examensbeskrivning ska visas:
Anpassa
Inriktning:
Generera pdf för utskrift English
Examensbeskrivning för Filosofie Magisterexamen - Huvudområde; Sociologi
Degree of Master of Science (60 credits) - Major; Sociology

2007 års examensbestämmelser
Avancerad nivå
Inriktningar
BenämningBörjar gesSista termin
Human Resource Management (Human Resource Management ) H12
Utredning (Investigation) V12
Fastställande
Examensbeskrivningen är fastställd 2011-09-27 av Rektor.
Examensmål
Högskolelagen
1 Kap. 9§
Utbildningen på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.(Lag 2006:173)
Högskoleförordningen

Bilaga 2, Kap. 4
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
 
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Inriktningar
Human Resource Management

Efter avslutad magisterutbildning ska studenten från en sociologisk utgångspunkt kunna

  • Förstå relationen mellan olika företagsstrategier och HRM
  • Analysera personalfunktionens roll för att utveckla individer, grupper och organisationer
  • Organisera och delta i kompetensförsörjnings- och rekryteringsprocesser
Utredning
Studenten ska för magisterexamen (60 hp) inom huvudområdet Sociologi, med inriktning utredning:

- Visa fördjupad kunskap om samhällsvetenskaplig teori och metod relevant för att genomföra kvalificerade utredningar
- Visa fördjupad kunskap om villkoren för offentliga aktörers verksamhet
- Visa förmåga att självständigt kunna genomföra kvalificerade samhällsvetenskapliga utredningar och utvärderingar
- Visa förmåga att kritiskt kunna granska andra utredningar och utvärderingar med avseende på styrkor och svagheter
- Visa förmåga att kritiskt och värderande kunna förhålla sig till de metoder och resultat som används och erhålls i egna utredningar och utvärderingar
- Genom examensarbetet visa fördjupad kunskap att kunna identifiera, strukturera, analysera samt ge förslag på lösningar av ett verksamhetsproblem
Omfattning
Examen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng.

Angivna poäng visar den sammanlagda omfattningen kurser i examen. Samtliga kurser ska vara avslutade med godkänt resultat.

Särskilda krav
Högskoleförordningen samt Luleå tekniska universitet
Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.(Högskoleförordningen, Bilaga 2 Examensordning)

För examina på avancerad nivå krävs avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen (SFS 2006:1053, kap 6, 5 § samt bilaga 2 examensordning)
Av utbildningens 60 hp ska minst 45 hp utgöras av kurser på avancerad nivå. För magisterexamen krävs inrättat huvudområde. (Riktlinjer för Bolognaanpassning, LTU Dnr 783-06)

Samtliga kursfordringar för denna examen är angivna i fastställd utbildningsplan alternativt fastställd kurskravslista.

Examensbevis

Student som uppfyller fordringarna för examen ska på egen begäran få examensbevis.

Utbildningskrav för denna examen