Välj hur din examensbeskrivning ska visas:
Anpassa
Generera pdf för utskrift English
Examensbeskrivning för Högskoleexamen med inriktning mot hälsovägledning
Higher Education Diploma with specialisation in Health Guidance

2007 års examensbestämmelser
Grundnivå
Fastställande
Examensbeskrivningen är fastställd 2006-09-20 av Filosofiska Fakultetsnämnden. Senast reviderad av Ordförande filosofisk fakultetsnämnd 2009-11-10.
Examensmål
Högskolelagen
1 Kap. 8§
Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock medge undantag när det gäller konstnärlig utbildning.

Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå.
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. (Lag 2006:173)
Högskoleförordningen

Bilaga 2, Kap. 4

Kunskap och förståelse
För högskoleexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.
 
Färdighet och förmåga
För högskoleexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
- visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För högskoleexamen skall studenten
- visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.

Preciserade mål för denna examen

Lokala mål för hälsovägledarexamen, 120 högskolepoäng vid Luleå tekniska universitet

Mål

Kunskap och förståelse

För hälsovägledarexamen skall studenten kunna:

-         visa kunskap och förståelse i hälsopromotion och metoder som främjar hälsa  samt visa förståelse för sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen

Färdighet och förmåga

För hälsovägledarexamen skall studenten

-         visa färdigheter att självständigt i olika situationer kunna argumentera för och välja hälsopromotiva redskap utifrån ett individ, grupp och/eller samhällsperspektiv.

-         visa förmåga att tillsammans med kund eller uppdragsgivare kunna planera, genomföra och utvärdera projekt och/eller metoder som utgår från ett hälsopromotivt perspektiv.

 

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

 

För hälsovägledarexamen skall studenten kunna

-         visa kunskap och kunna hantera etiska frågeställningar som berör hälsobranschen.

Självständigt arbete (examensarbete)

För högskoleexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) inom det huvudsakliga området för utbildningen om minst 7,5 högskolepoäng.

 

Omfattning
Examen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng.

Angivna poäng visar den sammanlagda omfattningen kurser i examen. Samtliga kurser ska vara avslutade med godkänt resultat.

Särskilda krav
Högskoleförordningen samt Luleå tekniska universitet
Självständigt arbete (examensarbete)
För högskoleexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) inom huvudområdet för utbildningen.(Högskoleförordningen, Bilaga 2 Examensordning)

Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete/examensarbete om minst 7,5 hp. Samtliga kurser i examina omfattande 120 hp är på grundnivå. (Riktlinjer för Bolognaanpassning, LTU Dnr 783-06)
Preciserade särskilda krav för denna examen
För högskoleexamen i Hälsovägledning ska studenter läsa kurser enligt fastställd utbildningsplan inkluderande verksamhetsförlagd utbildning om 22,5 högskolepoäng och ett självständigt arbete (examensarbete) om 7,5 högskolepoäng.

Samtliga kursfordringar för denna examen är angivna i fastställd utbildningsplan alternativt fastställd kurskravslista.

Examensbevis

Student som uppfyller fordringarna för examen ska på egen begäran få examensbevis.

Utbildningskrav för denna examen
  • Utbildningsplan - Hälsovägledning (Syllabus - Higher Education Diploma Programme in Health Guidance)