Benämning | Börjar ges | Sista termin |
Svenska med didaktisk inriktning (Swedish with a Didactic Approach) | H09 | V14 |
Matematik och lärande (Mathematics Education) | H09 | V14 |
Musikpedagogik (Music Education) | H09 | V14 |
Pedagogik (Pedagogy) | H09 | V14 |
Lärande (Teaching and Learning) | H09 | H09 |
Bilaga 2, Kap. 4
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Efter genomgången utbildning ska studenten
- visa förmåga att kritiskt granska och analysera en pedagogisk verksamhet samt kunna välja metoder för utveckling av verksamheten
- visa förmåga att tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i praktiknära forskning inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
- analysera berättandets former i olika media
- granska och värdera ämnesdidaktiska kompetenser inom svenskämnet
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
- visa förmåga att tolka matematikdidaktiska forskningsresultat för att granska och utveckla matematikundervisning
- analysera hur sociala och kulturella faktorer inverkar på matematikundervisning och lärande
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
- problematisera relationen mellan arv och miljö i musikutbildning på olika nivåer
- analysera och värdera musikpedagogikens roll ur ett samhällsperspektiv
- förstå musikpedagogikens framväxt ur ett historiskt perspektiv
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna
- problematisera olika miljöers inverkan på lärandeprocesser
- analysera och värdera pedagogikens roll i ett föränderligt samhälle
Angivna poäng visar den sammanlagda omfattningen kurser i examen. Samtliga kurser ska vara avslutade med godkänt resultat.
Samtliga kursfordringar för denna examen är angivna i fastställd utbildningsplan alternativt fastställd kurskravslista.
Student som uppfyller fordringarna för examen ska på egen begäran få examensbevis.