Utbildningsplan Högskoleingenjör Datorspelsutveckling för läsåret 2015/2016
Bachelor Programme in Computer Engineering
Utbildningsplanen är reviderad 2014-11-06 av Enhetschef Utbildnings- & forskningsenheten.
Programmet nedlagt. Sista termin: V22
Denna utbildningsplan är anpassad enligt följande
Antagen | H15 |
Visning | Obligatoriska kurser |
Omfattning
Programmets omfattning är 180 högskolepoäng.
Examen
Högskoleingenjörsexamen, datorspelsutveckling
Utbildningens innehåll och upplägg
För högskoleingenjörsexamen från programmet Datorspelsutveckling (180 högskolepoäng) krävs (obligatoriska kurser): Baskurser omfattande 30-37,5 högskolepoäng och Kärnkurser omfattande 120 högskolepoäng - enligt kurskravslistan i utbildningsplanen. Dessutom krävs ett examensarbete om 15 högskolepoäng och ytterligare 7,5-15 högskolepoäng i valfria kurser. Praktik under utbildningstiden rekommenderas men är ej ett krav för examen För tillträde till kurs för examensarbete ska angivna förkunskapskrav i kursplan vara uppfyllda. Särskild information om ansöknings- och antagningsförfarande till examensarbete säkerställs av kursgivande institution.
Behörighet
Grundläggande behörighet +
Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c (områdesbehörighet A8).
Eller:
Fysik B, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 8)
Urval
Urvalet grundas på betyg och högskoleprov
Obligatoriska kurser
Baskurser
30 Hp
F0004T | Fysik 1 | 7,5 | G | | |
M0038M | Matematik I - Differentialkalkyl | 7,5 | G | | |
M0039M | Matematik III - Differentialekvationer, komplexa tal och transformteori | 7,5 | G | | |
M0043M | Matematik II - Integralkalkyl och linjär algebra | 7,5 | G | | |
SAMT
Baskurser: Entreprenörsskap
7,5 Hp
E0007N | Entreprenörskap och affärsplanering | 7,5 | G | | |
SAMT
Kärnkurser
120 Hp
D0009E | Introduktion till programmering | 7,5 | G | | |
D0036D | Nätverksprogrammering | 7,5 | G | | |
D0037D | Objektorienterad programmering | 7,5 | G | | |
D0039D | Objektorienterad analys och design | 7,5 | G | | |
D0041D | Datastrukturer och algoritmer | 7,5 | G | | |
S0003E | Spelutvecklingsprojekt | 15 | G | | |
S0005E | Introduktion till Datorspelsutveckling | 7,5 | G | | |
S0006D | Datorspels AI | 7,5 | G | | |
S0006E | Programmering av realtidsgrafik | 7,5 | G | | |
S0007E | Inriktningsprojekt spelutveckling | 15 | G | | |
S0009D | Datorspelsfysik | 7,5 | G | | |
S0012D | Spelmotorarkitektur | 7,5 | G | | |
S0017D | Spelkonsoler och system | 7,5 | G | | |
Ny kurs | Grafikprogrammering och algoritmer | 7,5 | G | | |
SAMT
Examensarbete
15 Hp
S0003D | Examensarbete, datorspelsutveckling | 15 | G | | |
SAMT